II Liceum Ogólnokształcące

2lolancut@wp.pl

Tel: (17) 225 36 74
Fax: (17) 225 28 26

Zespół Szkół Nr 1 im. Janusza Korczaka w Łańcucie: II Liceum Ogólnokształcące i Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych Nr 1

Brazylijski świat

W środę 4 listopada pojechalismy do Brazylii... nie ruszając się z miejsca. To było nasze kolejne spotkanie z Brazylią. Pierwsze, przed rokiem, zafundował nam nasz absolwent Filip Kuźniar, który pojechał do Brazylii jako wolontariusz na piłkarskie Mistrzostwa Świata. Tym razem naszą szkołę odwiedził podróżnik z gorlickiej grupy "Trzask" Grzegorz Chachura.

Kolejny raz mogliśmy skonfrontować nasez wyobrażenie o "kolosie na glinianych nogach" z rzeczywistością doświadczaną i obserwowaną przez podróżników w różnych sytuacjach i na różne sposoby - z końskiego grzbietu, z łodzi, z okien autobusu, dżipa czy helikoptera.

Czytaj więcej...

Azja okiem podróżnika

We wtorek mieliśmy przyjemność uczestniczyć w spotkaniu z podróżnikiem — panem Samuelem Kempskim. Jest on członkiem grupy „trzask.pl” złożonej z ludzi odbywających wyprawy do różnych części świata i dzielących się swoimi opowieściami.

W ciągu dwóch lekcji nasz gość opowiedział ciekawą historię o swojej podróży do Azji. Dowiedzieliśmy się, jak żyje się w południowo-wschodniej części kontynentu, jakie są tam obyczaje i tradycje, w jakich warunkach żyją mieszkańcy. Podróżnik wraz ze znajomymi odwiedził między innymi Wietnam i Kambodżę. Podróż poznaliśmy od jej narodzin, czyli pomysłu. Najciekawsze okazały się jednak przygody z krajów docelowych. Wysłuchaliśmy wielu interesujących i zabawnych anegdot, także: mrożącą krew w żyłach — o jedzeniu potraw z węża — oraz zaskakującą — o wyprawie w góry wraz z kobietą napotkaną na ulicy.

Prezentacja była bardzo ciekawa, także ze względu na wyświetlane zdjęcia i przywiezione pamiątki. Mogliśmy zobaczyć azjatyckie ręcznie robione stroje, szaty mnicha czy znany wszystkim bambusowy kapelusz. Za pośrednictwem zdjęć i opowieści poznaliśmy prawdziwych wietnamskich górali, ich kulturę oraz historię tego kraju. Zobaczyliśmy też domy na wodzie.

Czytaj więcej...

Meksyk w szkole

W środę 30 stycznia, w środku zimy do naszej szkoły zawitała gorąca meksykańska atmosfera. A to za sprawą pana Grzegorza Chachury, podróżnika z zaprzyjaźnionej z nami grupy trzask. Pan Grzegorz zabrał nas w podróż po tym ogromnym kraju, który, choć geograficznie leży na kontynencie północnoamerykańskim, kulturowo zdecydowanie należy do Ameryki Łacińskiej. Naszą wirtualną wyprawę rozpoczęliśmy od stolicy - Mexico City - wielomilionowej metropolii otoczonej koroną gór. Podróżnik opowiedział legendę o założeniu miasta, krwawych rytuałach Azteków, a także barwnie przedstawił kilka aspektów lokalnego kolorytu, np. muzyków mariachi, podróże metrem, zakupy na targu, czy skalę ostrości papryki.  W swojej prezentacji podróżnik pokazał nam także pozostałości starożytnych cywilizacji indiańskich, kopalnie srebra,  oraz kilka meksykańskich osobliwości takich jak muzeum mumii, czy podwodne rzeźby u wybrzeży Jukatanu. Dzięki wizycie podróżnika mieliśmy niepowtarzalną okazję przymierzyć sombrero, zobaczyć prawdziwe ziarna kakaowca, czy wziąć do ręki rytualny aztecki nóż z obsydianu.

Powiew antypodów

27 kwietnia w szkole powiało już gorącą letnia atmosferą. A to za sprawą pana Ryszarda Stabacha, który kolejny raz odwiedził nasze mury. Podróżnik z grupy trzask opowiadał swoje wrażenia z wyprawy do Australii i Oceanii. W wypełnionej po brzegi sali gimnastycznej słuchaliśmy o specyficznych zwierzętach, wiemy już co robić w przypadku napotkania jadowitego węża lub jaszczurki, i jak wygląda szpital dla kangurów. Podróżnik podzielił się wrażeniami dotyczącymi niezwykłych australijskich potraw np. mięsa z aligatora. Wspaniałe zdjęcia uświadomiły nam, jak różnorodny jest  australijski pejzaż, gdzie można zobaczyć nowoczesne drapacze chmur ale również domy na kurzej stopie i zapierające dech w piersiach widoki, jak święta góra Uluru, czy wielka rafa koralowa. Z prezentacji dowiedzieliśmy się jak dzisiaj żyją Aborygeni i jak rzucać bumerangiem. Ogromną ciekawostką dla nas okazał się system szkolnictwa, gdzie nauka często odbywa się przez internet. Czekamy na kolejne relacje z podróży!

Opowieści z Czarnego Lądu

W środę 10 listopada, po raz kolejny gościliśmy w szkole podróżnika z grupy Trzask. Wizyty i opowieści tych młodych ludzi ciekawych świata są już tradycją naszej szkoły. Tym razem, w wypełnionej po brzegi sali gimnastycznej słuchaliśmy z zapartym tchem relacji z podróży do Kenii i Tanzanii. Prezentacja zawierała nie tylko niezwykły materiał fotograficzny ale także mnóstwo anegdot i ciekawostek. Mogliśmy zobaczyć autentyczny strój Masaja, niezawodną broń do polowania na lwy, czy też niezwykły owoc durianu o charakterystycznym nieprzyjemnym zapachu. I tak, w środku jesiennej pluchy  poczuliśmy powiew gorącej Afryki. Kolejne spotkanie z podróżnikiem jest planowane jeszcze w tym roku szkolnym.

"Przybliżmy ludziom świat"

To hasło jakie inspiruje młodych ludzi do opowiedzenia innym o swoich przygodach i doświadczeniach jakie napotkali podczas swojej podróży po świecie. Byli i z wizytą w naszej szkole! Dnia 21 kwietnia (środa), odbyło się spotkanie z podróżnikiem, który opowiedział o swojej wycieczce do Chin. Pokazał on młodzieży materiały fotograficzne oraz przekazał istotne informacje, ciekawostki, przygody jakie go spotkały podczas trwania wyjazdu. Wszyscy słuchali z zaciekawieniem i chętnie zadawali różne pytania. Dzięki takim spotkaniom młodzież miała możliwość poznania wielu ciekawostek dotyczących tego regionu oraz pogłębienia swojej wiedzy przyrodniczo - geograficznej i społeczno - kulturalnej o tym obszarze. Dziękujemy bardzo i liczymy na kolejne spotkania.